متاسفانه چندي است كه در جامعه برداشت غلطي از ازدواج موقت (متعه) صورت مي پذيرد و گاه فحشا و هوسراني كه مطابق آيه شريفه وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا ﴿الإسراء: ٣٢﴾ مومنين از نزديكي به آن نهي شده اند در قالب شرعي آن عرضه مي گردد.در اين وجيزه سعي بر آن است تا با واكاوي موضوع به اين سوال مهم پاسخ داده شود كه، براي مشروعيت ارتباط في مابين دو جنس مخالف ، خواندن صيغه عقد به تنهايي كافي است يا اينكه شرايط ديگري را هم براي صحت عقد موقت مي بايست مد نظر قرار داد و عدم رعايت آن شرايط مارا در چه وضعيتي قرار خواهد داد.
براي پاسخ به اين سوال لازم است به فلسفه ازدواج موقت توجه نمود.
غريزه جنسي يكي از نيرومندترين غرائز انساني است، تا آن جا كه پارهاي از روانكاوان تمام غرائز ديگر را به آن باز مي گردانند. از سوي ديگر قانون كلي است كه اگر به غرايز طبيعي انسان به صورت صحيحي پاسخ داده نشود، براي اشباع آن متوجه طريق انحرافي خواهد شد، زيرا غرايز طبيعي را نمي توان از بين برد. فرضا بتوانيم آن را سركوب كنيم،اما چنين اقدامي عاقلانه نيست، زيرا مبارزه با قانون آفرينش است.
مكاتب يا ادياني كه در صدد سركوب آن بر آمدند، ناموفق بودند .بنابر اين راه صحيح آن است كه غرائز را از طريق معقولي اشباع كرد و از آنها در مسير زندگي بهره برداري نمود.
از طرف ديگر در بسياري از محيط ها افراد در سنين خاصي قادر به ازدواج دائم نيستند، يا افراد متأهل در مسافرتهاي طولاني و يا در مأموريتها و يا به علل ديگري با مشكل عدم ارضاي غريزه جنسي رو به رو مي شوند، و يا زنان جواني كه شوهرشان را از دست مي دهند و زمينه ازدواج دائم براي آن ها فراهم نمي گردد و غريزه جنسي نيز برآن ها فشار وارد مي كند.
اسلام كه قوانينش را خداي آگاه بر تمام مصالح و مفاسد و نيازهاي دروني و بيروني بشر فرستاده است، براي پاسخ گويي صحيح و همه جانبه به اين غريزه طبيعي، دو راه تعيين فرموده است: يكي ازدواج دايم و ديگري موقت.
چنانچه اين دو برنامه الهي با شرايط و مقررات تعيين شده از سوي شرع عملي گردد، هم به يكي از غرايز انساني پاسخ طبيعي داده مي شود، و هم حقي از كسي پايمال نمي گردد . ازدواج موقت شرايطي دارد كه با توجه به شرايط آن از يك طرف از روابط بي حد و حصر جلو گيري مي شود و از طرف ديگر غريزه جنسي از طريق قانوني و شرعي و در چهارچوب خاصي بر آورده مي شود.
با توضيحات سالف الذكر، شبهاتي كه برازدواج موقت وارد مي شود، دفع مي گردد. زيرا:
اولا:با توجه به فلسفه اين ازدواج، اصل مسئله براي كساني است كه به هر علتي توان ازداوج ندارند ، بتوانند از طريق ازدواج موقت غريزه جنسي خودرا پاسخ گو باشند و دنبال فحشا و منكرات نروند.
ثانيا: ازدواج موقت با فحشا و زنا فرق اساسي دارد، از جمله:
۱- در ازدواج موقت در صورتي كه نزديكي صورت بگيرد ، پس از تمام شدن مدت ، زن بايد چهل و پنج روز و يا به اندازه دو حيض كامل ، عده نگه دارد ( از ازدواج با مردان ديگر پرهيز نمايد ) واگر زن در اين مدت احتمالا حامله شده باشد پدر بچه معلوم مىشود .همچنين عده و پرهيز از آميزش هاي پياپي از نظر بهداشت و سلامت جسمي و رواني، براى زن مفيد است اما در زنا زن پس از اتمام نزديكي با يك مرد، از نزديكي با مرد ديگر خود داري نميكند . بنابر اين اين گونه نيست كه زن به اسم صيغه هر روز با كسي باشد بلكه در هر بار كه زني صيغه ديگري مي شود مي بايست به مدت ۴۵ روز عده نگه دارد و پس از آن همسر موقت ديگري شود ، در غير اينصورت مورد در قالب ارتباط نامشروع قرارگرفته و عقوبت دنيايي و اخروي خواهد داشت.
۲ – در ازدواج موقت اگر فرزندي متولد شود ،حلال زاده است و ارث مي برد و… در صورتي كه در زنا اگر فرزندي به دنيا بيايد، حرام زاده است.
۳ – در ازدواج موقت شرعا زن و مرد تا زماني كه مدت عقد پايان نيافته است، محرم و رابطه بين آن ها مشروع مي باشد، ولي در زنا اين رابطه نا مشروع و حرام ميباشد.
۴- در ازدواج موقت، صيغه عقد بين زن و مرد خوانده مي شود و اين دو با هم متعهد مي شوند كه نسبت به حقوق هم وفادار باشند. ضمن آنكه نشان دهنده تسليم بودن آن ها در برابر خداوند است، اما در زنا به هيچ حد شرعي و ديني و اخلاقي پايبند نيستند.
۵- ازدواج موقت در بعضي از موارد ، زمينه ازدواج دائم مي شود ، اما معمولا يك مرد غالباً حاضر نيست با زني كه زنا كرده است، پيمان وفاداري ببندد و بالعكس
۶- در ازدواج موقت امكان آميزش جنسي دسته جمعي نيست، اما در زنا هر تعداد پسر مي توانند با يك دختر و بر عكس آميزش كنند يازني هم زمان با چندين جنس مخالف رابطه داشته باشد
نتيجه آنكه ازدواج موقت، مانند ازدواج دائم، يك رابطه با ضوابط خاص و روشن بوده وبه منزله امضاي يك قرارداد حقوقي است كه عدم رعايت هر يك از اركان آن سبب بي اعتباري و عدم مشروعيت آن مي شودو نبايد گمان نمود كه ازدواج موقت، تنها چند لفظ است و تفاوت ديگري با روابط نامشروع ندارد بلكه نگه داشتن عده از اركان اصلي آن بوده و عدم رعايت آن سبب نامشروع شدن رابطه مي گردد و شايان ذكر است ازدواج موقت امروزه در كشورهاي ديگر به نام ازدواج توافقي مطرح مي شود كه زن و شوهري توافق مي كنند تا مدت چند سال با هم زندگي مشترك داشته باشند و در صورت موافق بودن علايق و سليقه ها در روحيات يكديگر، با هم عقد ازدواج دائم ببندند و كاملاً مشخص است كه اين عمل با آنچه در كشورها به نام فحشا وجود داردتفاوت اساسي دارد.
دوشنبه ۲۴ خرداد ۹۵ | ۱۴:۲۱ ۵ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است